zaterdag 31 augustus 2013

Vaak geen keus bij reparatie ruitschade

 Citaat: "Autobezitters mogen niet zelf kiezen bij wie ze hun autoruit laten repareren of vervangen als ze schade hebben. Verzekeraars bepalen dat zelf door de schade niet of maar voor een klein deel te vergoeden als de autoruit wordt gerepareerd of vervangen door niet-gecontracteerde reparateurs. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer die de polisvoorwaarden van de grootste autoverzekeraars doorspitte, die samen 72%* van de markt in handen hebben.


Alleen gecontracteerde reparateurs
Vrijwel alle verzekeraars sturen hun verzekerden voor ruitschadeherstel naar grote, bekende glasreparateurs met wie ze een contract hebben. Alleen dan vergoeden ze (bij reparatie) 100% van de schade. Automobilisten hebben dus veelal geen vrije keuze als ze ruitschade hebben opgelopen. Veel verzekerden zijn zich daar niet van bewust bij het afsluiten van een autoverzekering en merken dat pas bij reparatie of vervanging van een ruit.

Geen vergoeding of eigen risico

Op grote parkeerplaatsen bieden niet-gecontracteerde glasreparateurs regelmatig hun diensten aan. Autobezitters die daar hun ruit laten repareren of vervangen krijgen dit vrijwel nooit helemaal vergoed van hun verzekeraar. Negen verzekeraars vergoeden bij reparatie niets, andere laten hun verzekerden een eigen risico van minimaal 135 euro betalen. Slechts vier verzekeraars vergoeden de reparatie in dit geval helemaal. Moet de ruit worden vervangen dan betaalt slechts één verzekeraar de ruit als je naar een niet-aangesloten reparateur gaat.

Automobilisten met alleen een WA-verzekering hebben geen last van deze schadesturing, omdat deze verzekering alleen de schade vergoedt van de tegenpartij."

Bron: Independer.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten