vrijdag 25 april 2014

Booking.com op de vingers getikt

Booking.com is wereldwijd de best bezochte site om hotels te boeken. Als je gebruikt maakt van de site zie je vaak dat je moet opschieten met boeken, omdat er nog maar een paar kamers vrij zijn, volgens de site. Meestal staat er dat het om de laatste kamers gaat of dat ze later duurder zijn. Dat kan misleidend zijn omdat booking.com meestal niet het gehele aanbod van een hotel aanbied.





Booking.com ontkende de wet te overtreden. „In hun voorwaarden staat wat de regels zijn. Het gaat om hun aanbod en ze brengen slechts vraag en aanbod bij elkaar. Elke beschuldiging over misleiding en wanbeleid wijzen ze dus af.” 

De Reclame Code Commissie oordeelde echter dat kreten als 'we hebben nog 1 kamer vrij' misleidend zijn omdat de website niet duidelijk maakt dat klanten mogelijk nog kamers kunnen krijgen via andere boekingssites of de website van het hotel zelf. Hierdoor wordt onterecht de indruk gewekt dat klanten haast moeten maken met boeken om een kamer te kunnen krijgen. 

In een reactie stelt de website dat het 'we' in het voorbeeld verwijst naar Booking.com, de website, en dat er van misleiding dus geen sprake is. 'In het geval feitelijk juiste gegevens mogelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, zullen ze onderzoeken hoe ze deze weergave verder kunnen verduidelijken.'

De uitspraak van de Reclame Code Commissie is nog niet definitief. Booking.com heeft twee weken de tijd om in beroep te gaan. Het bedrijf beraadt zich daar nog op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten